Thursday 4 April 2013

CUTI-CUTI SINGAPORE 2013

Setiapkali berkesempatan untuk bercuti dalam fikiran saya sudah tergambar kota singa, walau pun sering benar saya kesana. Saya tertarik dengan keunikan bandarnya yang sangat bersih, nyaman walau pun bangunan-bangunan yang mencakar langit tapi sejuk mata memandang.

Cuti-cuti saya ke Singapore kali ini bersama dengan dua orang novelis terkenal  tanahair yang sedang mencipta nama dipersada seni penulisan tanah air iaitu Indah Hairani (novel popular Dihujung Ranting) dan Fatin Nabila (novel popular Setia Hujung Nyawa).

Untuk merealisasikan impian itu pada 1 Mac 2013 yang lalu jadilah kami pengembara dengan memilih bas ekspres untuk perjalanan dari Kuala Terengganu ke Johor Baharu. Sesekali naik bas ni seronok juga walau pun mengambil masa yang agak lama untuk sampai ke destinasi. Sampai di stesen bas Larkin Johor kami disambut oleh dua orang tourist guide Rozizah( anak saudara saya yang menetap di Singapore) bersama bos yang akan membawa kami mengelilingi Pulau Temasik dengan elantra selama 4 hari 3 malam.

Kami sampai ke tempat penginapan di Hotel Penta Singapore pada jam 10.00 malam. Hotel ini berdekatan dengan Mustaffa Center sebuah pusat membeli belah terkemuka di Singapore yang dibuka 24 jam setiaphari. Perjalanan yang sangat panjang membuatkan kami keletihan yang teramat sangat menyebabkan kami tidur begitu lena sekali.

Jadual perjalanan pertama kami di Singapore bermula seawal 8. 00 pagi. Setelah selesai bersarapan pagi dengan nasi lemak Singapore ...best jugak!!...kami dibawa pusing-pusing dan snap ke Garden by the Bay@Marina Bay Singapore dan Merlion.

Selesai sesi posing-posing dan snap kami menuju ke Muzium Peranakan (Baba Nyonya) dan Muzium Art Singapore. (Maaflah ya, ketika didalam Muzium ni kami hanya dibenarkan snap tanpa memakai flash. Jadi semua gambar-gambar tak berapa cantik..). Harga tiket masuk Muzium Peranakan- $10. Begitu jugak dengan Muzium Art harga tiket - $10. Keluar dari kedua-dua muzium ni, jam sudah keangka 12.00 tengahari. Perut pun dah terasa lapar tambah pulak bahang mentari membuatkan kami keletihan. Oleh kerana co-pilot ada sedikit urusan jadi terpaksalah kami berjalan kaki dari Muzium Art ke Orchard Road. Cuti-cuti ke Singapore memang tak menjadi kalau tak jenguk Orchard Road.

Huh!!...boleh tahan juga ya, lebih kurang 20 minit berjalan kaki, kami sampai ke Lucky Plaza Orchard Road. Jom !! apa ditunggu lagi..kami berhenti rehat untuk lunch di Restoran Nasi Ayam Ojalali...memang menyelerakan dan sedap!!..Selesai lunch,  perjalanan kami teruskan dengan jelajah kedai demi kedai dan memborong sedikit cenderahati sebagai kenangan balik ke Terengganu nanti. Mengikut jadual, perjalanan kami seterusnya untuk menaiki Singapore Flyer tapi terpaksa dibatalkan kerana hujan. Jadi kami telah ubah haluan perjalanan menuju ke Bugis Street. Apa lagi.. rambang mata melihat bag tangan dan kasut begitu banyak sekali. Dalam duk tilik-tilik tu akhirnya saya tertewas dengan memborong dua bag tangan. hahaha......

Masa berlalu begitu pantas. Dengan kaki yang semakin longlai kami balik ke hotel pada jam 5.30ptg. Berihat seketika sambil baring-baring mengurut kaki...hehehe...Sebelah malam pula sebelum mengambil makan malam sempat juga kami luangkan masa cuci-cuci mata di gedung Mustafa Center. Tak larat dah kaki nak jalan-jalan lagi, akhirnya kami terus ke kedai makan. Selesai makan malam tanpa lengah kami terus balik kehotel dengan niat untuk terus tidur kerana esuk masih ada lagi destinasi yang akan kami kunjungi.

Hari kedua perjalanan kami juga bermula jam 8.00 pagi. Selesai sarapan pagi di VIVO city Harbourfront kami dibawa ke Pulau Sentosa untuk menaiki cable car. Tiket menaiki cable car berharga $26 seorang. Ya ALLAH, saya amat fobia sekali menaiki cable car kerana pengalaman menaiki cable car di Langkawi begitu menggerunkan saya. Alih tak alih saya tiada pilihan. Dalam hati tak putus-putus berdoa agar saya diberi kekuatan untuk melangkah ke dalam perut cable car dengan perasaan takut bercampur baur.

Hentian terakhir cable car di Vivocity dan tanpa berlengah kami meninggalkan tempat itu dengan seribu satu macam kenangan suka dan duka. Oleh kerana co-pilot kami ada sedikit urusan, jadi kami terpaksalah menaiki teksi bersama tourist guide menuju ke Restoran Zam Zam di Arab Street yang cukup terkenal  dengan nasi beriani. Jom kita makan dulu....

Alhamdulillah, setelah selesai lunch kami bergegas ke Masjid Sultan untuk bersolat...Syukur padaMu ya ALLAH kerana dengan izinNYA kami dapat juga menunaikan kewajipan kami di masjid yang mulia ini...

Selepas posing-posing di jalan Arab Street, co-pilot telah siap menunggu dengan elantra membawa kami ke Geylang. Berada di Geylang seolah-olah berada di Malaysia kerana dikelilingi dengan warga melayu. Seronok sangat...

Mungkin agaknya telah di takdirkan, sepatutnya perjalanan kami ke destinasi Singapore Flyer tetapi sekali lagi terpaksa ditunda kerana cuaca tak berapa baik..hari nak hujan.. Kami balik ke hotel dengan kaki yang separuh longlai...letih sangat...Sesampainya di hotel, kami terkejut besar melihat keliling kawasan lapang berhadapan hotel dibanjiri dengan masyarakat India..yang peliknya semua lelaki..Kami ingatkan ada rusuhan yang berlaku. Kami diberitahu oleh co-pilot, sebahagian masyarakat kaum India disini akan keluar beramai-ramai pada setiap hujung minggu untuk bersantai-santai. Tempat mereka santai-santai adalah disekitar Mustafa Center. Patutlah co-pilot cakap, dia tidak datang ke Mustafa Center pada setiap Ahad. Hehehe....

Sebelah malamnya pula kami dijamu oleh co-pilot di sebuah restoran masakan panas. Memang sedap sangat...best!!..kami tak sempat nak snap lauk-lauk yang dihidangkan kerana perut perlu diisi segera..hehehe... Alhamdulillah....kenyangnya...terima kasih co-pilot (Mr. Samba) kerana belanja kami makan... Untuk meredakan kekenyangan tu, kami dibawa ronda-ronda Singapore melihat kerlipan lampu-lampu neon diwaktu malam. Tempat yang kami tuju adalah Cangi International Airport. Lapangan Terbang Cangi adalah diantara 10 yang tersenarai terbaik didunia dan merupakan salah satu lokasi membeli belah terbesar di Singapore. Terpegun dan tertarik melihat rekabentuknya..cantik dan mewah!!....Kami tinggalkan Cangi dengan seribu satu kenangan manis...Kami sampai di hotel lewat jam 11.30 malam. Letih tahap gaban...Kami terpaksa tidur awal kerana esuk awal pagi kami harus bertolak pulang ke Malaysia dengan menaiki bas ekspres dari Johor ke Kuala Terengganu

Alhamdulilah, kami selamat sampai di bumi Terengganu pada jam 8.30 malam. Seharian didalam bas memang memenatkan tapi kami gembira mengutip kenangan cuti-cuti di Singapore kali ini.

Terima kasih saya pada kedua-dua novelis Indah Hairani dan Fatin Nabila yang setia kongsi kegembiraan cuti-cuti Singapore kali ini.  Saya harapkan semoga kenangan indah ini akan terus kekal dan dapat memberikan satu inspirasi baru untuk novel baru kalian. Pada tourist guide (Rozizah) dan co-pilot (Mr.Samba) terima kasih banyak-banyak. Perancangan kalian untuk trip ini begitu baik sekali. Tanpa bantuan kalian, kami tidak mungkin dapat merealisasikan impian dan angan-angan untuk cuti-cuti singapore kali ini. Terima kasih daun keladi..